Kthimi i Qenies së Njeriut tek Shtëpia Origjinale përmes tre Fazave
Jeto në këtë botë sikur
të ishe
një udhëtarë, një kalimtarë,
me rrobat dhe këpucët
plot pluhur.
Ndonjëherë i ulur
nën hijen e pemës,
ndonjëherë duke ecur
nëpër shkretëtirë.
Jeto gjithnjë si kalimtarë, sepse kjo botë
nuk është shtëpia jonë.
Hadith
të ishe
një udhëtarë, një kalimtarë,
me rrobat dhe këpucët
plot pluhur.
Ndonjëherë i ulur
nën hijen e pemës,
ndonjëherë duke ecur
nëpër shkretëtirë.
Jeto gjithnjë si kalimtarë, sepse kjo botë
nuk është shtëpia jonë.
Hadith
Ka dy aspekte të qenies njerëzore: aspekti fizikë [gjusmani] dhe
aspekti shpirtërorë [ruhani] Aspekti fizikë është i përbashkët tek
qenia e njeriut të rëndomtë, përderisa aspekti shpirtërorë është i
vecantë tek qenia e njeriut specialë.
Për qenien e rëndomtë të njeriut, kthimi tek shtëpia e tij duhet
kaluar nëpër faza, duke u bazuar në implementimin praktikorë të
njohurisë së ligjit të shenjtë [sheriatit], udhës shpirtërore
[tarika] dhe përjetimit direktë [marifa]. Ashtu si Profeti a.s. ka
thënë:
Zgjuarësia e kuptueshme
është përjetimi direktë i së Vërtetës, me kusht që të praktikohet pa
shfaqje hipokrite dhe me qëllim të famës.
Fazat janë në tre nivele:
1. Kopshti në fushën e
Dominimit
[Mulk], që është Kopshti i Strehimit [Mawal]
2. Kopshti në fushën e
Sovranitetit
[Malakut], që është Kopshti i Lumturisë [Naim]
3. Kopshti në fushën e
Omnipotencës
[Gjabarut], që është Kopshti i Parajsës [Firdevs]
Këtoj janë pasuritë e
aspektit fizikë, kështu që trupi mund ta arrijë qëllimin e tij vetëm
përmes tri formave të njohurisë korrespondente: ligji i shenjtë,
udha shpirtërore, dhe përjetimi direktë. Ashtu si Profeti (paqja
qoftë me të) ka thënë:
Zgjuarsia e
kuptueshmërisë është përjetimi direktë i së Vërtetës dhe ta vësh në
praktikë, dhe të identifikoshë falsitetin dhe ti mënjanohesh.
Ai gjithashtu ka thënë (paqja qoftë me të)
O Allah, na lejo ta
shikojmë të Vërtetën si të vërtetë, dhe na e bë të mundur ta
përcjellim atë. Na lejo ta shohim falsitetin si falsë, dhe na e bë
të mundur ti largohemi.
dhe:
Në qoftë dikush e njeh
vetë-veten, ai e njeh Zotin e tij dhe Krijuesin e tij dhe i
përmbahet komandës së Tij.
Në rastin e qenies speciale të njeriut, fati i tij është afrimi [te
Allahu], dhe kthimi i tij përmes njohurisë së Realitetit [Hakika],
që është kuptimi i Njëshmërisë [Teudi] në fushën e Hyjnorës
[Lahut]. Përmes
praktikës së tij të rregullt, ai mund ta përjeton këtë afërsi gjatë
jetës së tij në këtë botë, qoftë në gjumë apo i zgjuar. Kur trupi
fle, zemra e gjen shancën të ikën tek shtëpia e saj origjinale, ose
tërësishtë ose pjesërishtë. Ashtu si Allahu (I Lartësuar është Ai)
ka thënë:
Allahu i merr
shpirtërat në kohën e vdekjes së tyre,
dhe ajo që ende nuk ka
vdekur por është në gjumë.
Ai e mbanë atë për të
cilin i ka caktuar vdekje,
dhe e pushon pjesën
tjetër deri tek një kohë e caktuar. (K. 39:42)
Allahu jeteuefe'l-enfuse hine meuti-ha
ue 'lleti lem temut fi menami-ha:
fe-jumsiku 'lleti keda elei-he 'l-meute
ue jusilu 'l-ukhra ila egjelin musema
(39:42)
Për këtë arsye Profeti a.s. njëherë tha:
Gjumi i dijetarit është
më i mirë se sa adhurimi i injorantit.
Kjo gjendje përjetohet pasi që zemra është gjallëruar nga drita
afirmimit të Njëshmërisë, dhe pas përsëritjeve të njëpasnjëshme të
Emrave të Unitetit nga gjuha e qenies sekrete, pa germa dhe pa zë. Ashtu
si Allahu (I Lartësuar është Ai) ka thënë në Traditën e Shenjtë
[Hadith Kudsi]:
Qenia e njeriut është
sekreti Im, dhe Unë jam sekreti i tij.
Ai gjithashtu ka thënë (I Gjithëfuqishëm dhe
Madhështorë është Ai):
Njohuria e qenies së
brendshme është njëra nga sekretet e mia. E
kam vënë në zemrat e shërbyesve të Mi, dhe asnjëri nuk është i
vetëdijshëm për të, përveq Meje.
dhe gjithashtu ka thënë (I Lartësuar është Ai)
Unë jam ashtu si robi
im mendon për Mua, unë jam me atë kur ai më kujton Mua. Në qoftë se
më kujton Mua kur është i vetëm, Unë e kujtoj atë brenda në veten
Time, Në qoftë se më kujton Mua me shoqëri, Unë e kujtoj atë në një
shoqëri edhe më të mirë.
Praktika e reflektimit [tefekur] është esenciale në këtë kontekst.
Ashtu si Profeti tha (bekimi dhe paqja qofshin me të)
Një moment i
reflektimit vlen më shumë se një vit i adhurimit.
Një moment i
reflektimit vlen më shumë se shtatëdhjetë vite të adhurimit.
Një moment i
reflektimit vlen më shumë se një mijë vite të adhurimit.
Këto të thëna bartin domethënien e qenësishme:
Në qoftë se ndonjëri reflekton në detajet e degëve [të njohurisë],
një moment i reflektimit vlen më shumë se një vit i adhurimit.
Në qoftë se ndonjëri reflekton për një moment në rëndësinë e vërtetë
të adhurimit të obliguar në personin, ajo vlen më shumë se
shtatëdhjetë vite të adhurimit.
Në qoftë se ndonjëri reflekton për një moment në njohurinë intime të
Allahut (I Lartësuar është Ai), ajo vlen më shumë se një mijë vite
të adhurimit.
Përmes njohurisë intime [irfan], që do të thotë realizimi i
Njëshmërisë, arif [njohësi intimë] e mbërrin Ma'rufin e tij [Atë që
e njeh intimishtë] dhe të Dashurin e tij, kështu që ai fluturon me
krahë shpirtërorë tek fusha e Afërsisë.
Robi që adhuron ecë në këmbë tek Kopshti i Parajsës, përderisa
njohësi intimë fluturon me krahë tek Afërsia [e Zotit].
Në fjalët e poetit:
Zemrat e dashuruesve
kanë sy.
Ata shohin cka shikuesit
e tjerë dështojnë të shohin.
Me krahët pa pendla
fluturojnë
tek Fusha e Zotit të
Botërave.
Ky fluturim i nxituar zë vend në thelbin e brendshëm të njohësit
intimë, që është njeriu i vërtetë, shoku i dashur i Allahut (I
Gjithëfuqishëm dhe i Madhëruar është Ai), i shenjtë tek Ai sikur
nusja. Sipas
Ebu Jezid el-Bistamit: "Njerëzit
e Allahut janë nuset e Allahut." Të
shenjtit [evliatë] e Allahut gjithashtu janë përshkruar si nuset e
Allahut. Qëllimi
është se
këto "nuse" janë izoluar nga perdja intime, e dukur tek askush
tjetër përveq Allahut (I Lartësuar është Ai). Në
Traditën e Shenjtë [Hadith Kudsi], Ai ka thënë (I Lartësuar dhe i
Madhëruar është Ai):
Të shenjtit e Mi janë
nën uniformën Time. Askush nuk i vë re ata përveq Meje.
Krejt cka njerëzit vënë re për nusen është bukuria e shfaqjes së
jashtme.
Sipas Jahja ibn Muadh er-Razit: "I
shenjti [vali] është parfumi i Allahut në tokë. Triumfuesit e së
Vërtetës e hetojnë aromën e tyre." Kjo
aromë prekë zemrat e tyre, ashtu që i bën të përmallohen për Zotin e
tyre. Devotshmëria e tyre rritet në proporcion të zhdukjes së
natyrës së tyre të rëndomtë, sepse afërsia rritet derisa zhdukja
rritet. I shenjti bëhet
i zhdukur tek konditat e tij të botës, dhe mbijeton duke e dëshmuar
të Vërtetën. Atij nuk i mbetet vullnet personal, dhe nuk ka banim me
askënd tjetër përveqëse me Allahun. Ai
ka fuqi tërheqëse/magjike në dispozicion, por nuk ia vë mendjen
atyre, sepse ai shikon c'farë të tjerët nuk shohin, dhe e konsideron
se ta vë në shesh sekretin e Zotësisë është një aktë pabesimi
[kufr].
Abdul Kadir Xhilani r.a.
(Kitab Sirr el-Esrar ve Mezher
el-Envar)